Slovenský architekt Pavel Kosnáč má na konte tridsaťpäť rokov tvorby a portfólio množstva realizovaných stavieb i projektov, ktoré v blízkej budúcnosti čaká pretavenie do reality. Podobne ako pred piatimi rokmi, kedy autor usporiadal retrospektívu svojho diela po tridsiatich rokoch profesionálnej dráhy, predstavil architekt Kosnáč výber zo svojej tvorby – najmä tej novšej – na autorských výstavách s názvom VIVA LA ARQUITECTURA v Galérii SAS (2. 2. – 13. 2. 2015) a následne aj na Fakulte architektúry STU v Bratislave. V krátkom rozhovore odpovedá Pavel Kosnáč na otázky Ľubice Fábri.
Ktorá oblasť tvorby je ti najmilšia a prečo?
Asi rodinná vila, pretože každá je pre mňa bonbónik. Pri rodinnom dome musí architekt rešpektovať individuálne požiadavky investora a jeho rodiny. Preto je každá vila originál, na ktorom ma baví dotvárať s investorom detaily podľa jeho potrieb. A mám aj zásadu, že v každej takejto stavbe rátam už dopredu s umiestnením výtvarného diela – či v interiéri alebo v exteriéri. Vopred plánujem miesto na sochu, objekt, obraz – buď niku, výklenok vnútri stavby, alebo miesto v rámci vonkajšej úpravy objektu. Rád spolupracujem s výtvarníkmi a mám medzi nimi veľa priateľov. Výtvarné dielo dodáva architektúre niečo „viac“… No a potom ma veľmi bavia ešte aj „iné témy“ – navrhovať stavby, ktoré nenájdeš v učebnici typológie. Teším sa z tém, ktoré sú atypické – napríklad štadión pre súkromnú hokejovú školu, na ktorom aktuálne pracujem, alebo sídlo TANAP-u, kde pre mňa bolo výzvou zasadiť objekt do špecifického prostredia… Prosto stavby, ktorými sa človek musí „prehrýzť“ od začiatku až do konca sám. Vždy som preto robil rád aj súťaže a som hrdý, že mám práve zo súťaží viaceré ocenenia. Je pravdou, že teraz súťažíme menej, lebo máme dosť zákaziek, ktoré ma vyťažujú. Na druhej strane je na Slovensku málo zaujímavých súťaží, ktoré by boli pre mňa skutočnou výzvou – určite by som sa rád znova nejakej zúčastnil…
Ako získavaš klienta pre svoje riešenie, ako ho presvedčíš o správnosti tvojho konceptu?
Dnes som v štádiu, keď väčšinou klienti chodia za mnou. Keď si ma investor ako architekta vybral, väčšinou akceptuje môj návrh. Niekedy to býva samozrejme ťažké, najmä ak klienti nie celkom vedia, čo vlastne chcú… Naučil som sa, že treba robiť najviac dve alternatívne riešenia návrhu – viac ich zásadne nerobíme. Lebo ak ich urobíš viac, investor potom hľadá zlepenec zo všetkých, ktoré má pred sebou, a už to smeruje k paškvilu…
Tridsaťpäť rokov tvorby… Čo po toľkých rokoch považuješ za svoj najväčší úspech?
Luxus odmietnuť zákazku. Finále mojej profesionálnej dráhy sa dostalo do štádia, keď si môžem dovoliť klientovi povedať nie. Napríklad, keď príde s témou, s ktorou vnútorne nesúhlasím a viem, že by ma vec ani nebavila, ani neuspokojila. Myslím, že profesia architekta je o tom, že ju robíme predovšetkým z lásky, a až potom pre peniaze. Viac ráz sa mi stalo, že som pri projekte bol ochotný ísť do straty, lebo to bola moja „srdcovka“ – napríklad momentálne multifunkčný štadión, ktorého projekt dosiaľ financujem sám. Keď si to zainvestujem, bude to, ako si to ja predstavujem – a to má pre mňa najvyššiu hodnotu.
Máš ešte nejaký sen?
Sny som si už splnil všetky… Navrhoval som od verejného domu po kostol prakticky všetko. Dvakrát som sa oženil, som otcom piatich detí, precestoval som pomerne slušnú časť sveta, žijem stále naplno a stále robím prácu, ktorá ma baví… Svojim študentom hovorievam: Vybrali ste si nádherné povolanie, pretože až raz v ňom budete dobrí, bude vás živiť to, čo robíte s láskou, a to nemá na svete veľa ľudí… Keď som ako architekt začínal, mojím snom bolo, zarobiť si na motorku Harley Davidson a na Aston Martin – a dnes ich mám.
Pavel Kosnáč (1954) vyštudoval na Fakulte architektúry SVŠT v Bratislave (1980). Po skončení štúdia pracoval ako projektant v Energoprojekte v Bratislave. Od roku 1981 pôsobí ako pedagóg na Fakulte architektúry STU v Bratislave. V roku 1985 založil vlastný ateliér. Zameriava sa na komplexnú tvorbu architektúry a interiérov, v minulosti sa intenzívne venoval aj návrhom dizajnu. V tvorbe vyznáva princíp syntézy všetkých prvkov diela – od exteriéru cez objekt po interiér a detail v ňom. Je autorom mestských víl, interiérov značkových predajní, reštaurácií či bánk, obytných súborov, rôznych občianskych stavieb ako aj urbanistických štúdií.
Autorstvo všetkých zobrazených diel (ak nie je uvedené inak): autor: Pavel Kosnáč, spoluautor: Katarína Kosnáčová a kolektív ateliéru Kosi Bratislava
O projekte exotického rezortu Sulug sa dočítate viac v tlačenom magazíne A+D 18.
Text: Ľubica Fábri
Foto: archív KOSI architekti, www.kosi.sk