Peter Mandl (1947 v Prahe), pôvodom český výtvarný umelec žijúci a pôsobiaci takmer 50 rokov vo Švédsku, zasvätil svoj život soche. Vo svojich dielach, ktoré predstavujú dokonalé splynutie tvaru a techniky, zachytáva prchavé okamihy v pevných formách bronzu a skla. Objekty erudovaného sochára pripomínajú prvky a tvary nájdené v prírode či ľudské (poväčšine ženské) telo akoby
naveky zamrznuté v gracióznom, dych vyrážajúcom pohybe a perfekcionisticky zachytenom detaile. Abstraktné alebo figurálne – zakaždým fascinujúce eleganciou, ladnosťou línií, rozprávajúce príbeh alebo len zhmotňujúce neopakovateľnú jedinečne krásnu chvíľu, ktorá dokáže potešiť oko a pohladiť dušu…
Peter Mandl podľahol v mladosti čaru skla. Po štúdiu na Strednej sklárskej škole v Železnom brode, sa ďalej vzdelával v Ateliéri umeleckého spracovávania skla na pražskej Akadémii výtvarných umení u legendárneho profesora Stanislava Libenského. Mandlov zápal pre prácu so sklom čoraz väčšmi rástol. Štúdium na AVU však kvôli emigrácii do Švédska v roku 1968 nedokončil. Po príchode do Štokholmu sa mu podarilo dostať na Univerzitu umení, remesiel a dizajnu. Keďže univerzita nemala sklársky ateliér, navštevoval ateliér sochárskej tvorby, ktorý viedol profesor Curt Thorsjö. Po štúdiu, ktoré ukončil v roku 1972, pracoval ako dizajnér umeleckého skla vo švédskych sklárňach Kosta a Orrefors, a v sklárni Beyer & Co. v nemeckom Bavorsku.
V 80-tych rokoch minulého storočia sa Peter Mandl sústredil na tvorbu bronzových plastík, ktorými sa postupne dostával do povedomia výtvarnej obce aj zberateľov umenia. Napriek nesporným kvalitám jeho diel trvalo kritikom umenia takmer 15 rokov, kým mu porozumeli. Mandla zaškatuľkovali ako umelca inšpirovaného najmä antickým či klasickým slohom a tvoriaceho centrálno-európskym štýlom. Dnes sa za najlepšie považujú autorove dynamické „tečúce“ bronzové sochy ako napríklad Ariadne či Euryome.
Peter Mandl ani po rokoch nezanevrel na Československo a po roku 1989 sa do pôvodnej vlasti stále vracal, aby nadviazal na tvorivé začiatky a pohrúžil sa do tvorby v skle. Po rokoch sa znova stretáva s profesorom Libenským a jeho nasledovníkmi zo školy v Železnom Brode. Zisťuje, že technika do formy tavenej sklenej plastiky sa k jeho výtvarnému cíteniu mimoriadne hodí a na podčiarknutie detailností môže použiť rovnako dobre ako kov aj sklo. Vytvára prvú vlastnú autorskú sklenú plastiku (v spolupráci s Alešom Vašíčkom). Neskôr, po roku 1998 tvorí sklenené objekty v štúdiu skla v Železnom Brode, ktoré viedol Ivan Novotný. Od roku 2006 spolupracuje so štúdiom Glasika Studio, ktoré vedú Jiří Hyška a Lukáš Košťál. Peter Mandl akoby objavil svoje bronzové sochy v sklenej hmote. Pri práci so sklom používa rovnaké princípy a prístupy, no v inom materiáli a s použitím inej techniky. Čoraz lepšie poznanie magického skleného materiálu mu otvára nové možnosti vyjadrenia. Mandlova najdlhšia sklenená socha Neptun má takmer 5 metrov. Aby vytvoril takýto gigant, zmenil techniku a na jej vytvorenie použil ploché sklenené dosky.
Mandlove sochy a objekty sú skutočne pôsobivé. Všetky svoje diela autor dopracováva puntičkársky a úzkostlivo do najmenšieho detailu. Nič nenecháva na náhodu, všetko má dokonale premyslené. Aj keď je Peter Mandl rodený Čech žijúci a tvoriaci vo Švédsku, možno povedať, že jeho kvality sú európske. Na konte má množstvo individuálnych aj kolektívnych výstav. Jeho diela sa nachádzajú v muzeálnych aj súkromných zbierkach moderného umenia vo Švédsku, Nórsku, Dánsku, Českej republike, Luxembursku, Francúzsku, Izraeli, v Spojených štátoch, Saudskej Arábii a v ďalších krajinách po celom svete. Sochy Petra Mandla možno nájsť aj na viac než tridsiatich verejných priestranstvách či vo verejných budovách po celom Švédsku. Umelec žije a tvorí v Halmstade na západnom pobreží Švédska.
P. S. Ak ste zachytili zhodu mena so slovenským staviteľom lodí a domov na vode Petrom Mandlom – https://admagazin.sk/alternatives/5371/ – nie je to náhodná, sú príbuzní.
Text: Lily
Foto: archív Petra Mandla
Zdroje: katalóg Peter Mandl Sculptor, Works from 1996 – 2010, Trico, Praha; internet