Forma nasleduje funkciu – bez príkras… víťaz kategórie Občianske stavby v súťaži CEZAAR 2024
Prestavby a rozširovanie kapacít základných škôl u nás sa v súčasnosti stávajú čoraz viac frekventovaným zadaním pre architektov. Ide často aj o objekty na sídliskách z éry masívnej panelovej výstavby v 80-tych rokoch minulého storočia, ktoré už hlavne priestorov nepostačujú pri zvýšených počtoch žiakov a nárokoch na výučbu. Objekty materských a základných škôl (a ďalšej občianskej vybavenosti) sa uvedenom čase realizovali viac-menej podľa typových projektov školských stavieb a podobne ako bytové domy, na báze prefabrikovaných betónových panelových konštrukcií. Jedným z pekných príkladov, ako sa popasovať s neľahkým zadaním skĺbiť aktuálne kapacitné požiadavky, konštrukciu a estetiku dostavby v kontexte s pôvodnou stavebnou substanciou, je prístavba a nadstavba objektu ZŠ Ivana Bukovčana v Bratislave-Devínskej Novej Vsi od ateliéru Atomstudio.
Pôvodná stavba
Pôvodný objekt základnej školy, ktorý architekti dotvárali podľa súčasných požiadaviek, vznikol v roku 1984 v priebehu výstavby samotného sídliska Kostolné v MČ Bratislavy Devínska Nová Ves v rokoch 1982 – 1989. Projekt stavby bol vytvorený tímom pracoviska Ateliér 205 na Stavoprojekte Trnava. Išlo o typový projekt školskej stavby, charakteristický pavilónovým systémom rôzne vysokých hmôt. Medzi vzájomne prepojenými objektmi školy bolo vytvorené centrálne nádvorie, ktoré sa z jednej strany otváralo smerom na školský dvor. Zovňajšok budov s plochými strechami priznával prefabrikované súčasti na železobetónovej konštrukcii v štruktúre i klasickým sivo-bielym sfarbením.
Zadanie a priestorový koncept
Základom pre architektonické riešenie rozšírenia existujúcej stavebnej štruktúry objektu školy bolo zadanie investora vytvoriť priestory pre osem nových tried s potrebným zázemím. Po analýze interiérových a exteriérových dispozično-prevádzkových väzieb a statických podkladov sa architekti rozhodli navrhnúť rozložiť budúce triedy do formy nadstavby a prístavby. Nakoľko západné krídlo s učebňami malo pôvodne tri poschodia a východné krídlo štyri, časť tried umiestnili do formy, ktorá kopíruje typické podlažie. Novou prístavbou doplnili západné krídlo a zároveň čiastočne uzatvorili priestor nádvoria, ktoré sa stalo náznakovo centrálnejším, no zároveň zostal zachovaný pôvodný konceptu priehľadov. Komplex školy bol týmto rozšírený ďalší pavilón, ktorým formálne uzatvára kompaktný tvar celej štruktúry. Hmotu dostavby architekti odsadili od existujúceho objektu a spojili ju s ním iba nevyhnutnou prepojovacou chodbou, čím docielili zachovanie čitateľnosti pôvodnej figúry.
Dispozícia
Priestorové usporiadanie nových častí nadväzuje na pôvodné dispozičné riešenie troj-traktu západného krídla, respektíve pavilónu. Na západnej strane sa nachádza trojica kmeňových učební a kabinet a na východnej strane sú situované dve učebne, hygienické zázemie a kabinet. Učebne sú prístupné z centrálnej chodby, ktorá je napojená na dve schodiská. Objekt prístavby má tri typické podlažia, na ktorých sa nachádza vždy jedna kmeňová trieda, šatňa a komunikácia nadväzujúca na schodisko. Prístavba je prepojená na každom podlaží s pôvodným pavilónom a zároveň je prepojená aj s novou nadstavbou. Riešenie prirodzeného osvetlenia vnútorných priestorov odzrkadľuje dispozičnú štruktúru logickým spôsobom v systéme fasádnych otvorov. Veľkosti okenných plôch v prísnom geometrickom rastri sú základom pragmatickej estetiky nových hmôt, ktorú podčiarkuje opláštenie fasád svetlým trapézovým plechom.
Nové konštrukcie z dreva
Kým v čase výstavby pôvodných objektov bol preferovaným stavebným materiálom betón a prefabrikáty z neho, v súčasnosti objavujú architekti prednosti moderných drevených konštrukcií. Aj v tomto prípade sa ukázala ich voľba ako optimálne riešenie nielen z konštrukčných, ale i statických, estetických či logistických dôvodov, vrátane časovej úspory pri výstavbe. Nové, doplnené stavebné štruktúry majú materiálový základ na báze rôznych drevených konštrukcií. Nadstavba na základe prenosu statickej schémy reaguje na existujúcu skeletovú železobetónovú konštrukciu drevenou rámovou konštrukciou a využíva jej nespornú prednosť nízkej hmotnosti a zaťaženia. V miestnostiach učební priznali autori drevený trámový strop, čím prepožičali miestnostiam osobitý vzhľad. Fasádne steny sú vyriešené vo forme stĺpikovo-priečnikovej sendvičovej konštrukcie. Objekt dostavby je skonštruovaný a postavený z CLT panelov na obvodových stenách a s dreveným trámovým stropom. V miestnostiach učební sú v tejto časti všetky steny z CLT panelov pohľadové, čo vnáša do interiéru príjemnú atmosféru a mäkkosť.
Vzhľad nových súčastí
Vizuálne a materiálovo odlíšili architekti obvodové steny dostavby a nadstavby od pôvodných bielych, omietkových fasád trapézovým fasádnym plechom. Sivá farba plechu a jeho štruktúra vytvárajú len jemný a elegantný kontrast k pôvodnej substancii. Zvolili vskutku umné riešenie, ktoré umožňuje jasnú čitateľnosť nových súčastí po vizuálnej aj kompozičnej stránke, no zároveň nekonkuruje pôvodným objektom. Naopak – pozdvihuje celú kompozíciu na vizuálne ušľachtilejšiu úroveň s neprehliadnuteľným prvkom súčasnej estetiky moderných budov.
Interiéry a ich atmosféra
Estetika vnútorných priestorov je postavená na kontraste – či výstižnejšie na harmónii bielych plôch stien a stropov, drevených plôch a prvkov s neutrálnou bledosivou farebnosťou dlážok. Dojem sterilného purizmu tohto riešenia môžu navodiť fotografie, ktoré nedokážu sprostredkovať skutočné mäkké a teplé vizuálne vyžarovanie drevených súčastí obohacujúcich interiéry o čaro prírodného materiálu. Vnútorné priestory prístavby a nadstavby pôsobia vzdušne a ľahko aj vďaka dobrému prirodzenému osvetleniu, ktoré možno v prípade potreby regulovať vonkajšími žalúziami. Architekti zámerne nezvolili vo svojom riešení žiadne doplnkové farebné akcenty, aby nevtieravé celkové ladenie priestorov poskytlo základ pre výzdobu, ktorá sa do interiéru pravdepodobne vnesie prácami detí či vizuálnymi pomôckami.
Na záver k filozofii prístupu
Pri dostavbe existujúcich objektov má architekt na výber dve principiálne možnosti riešenia: zvoliť cestu „tvrdého“ kontrastu nového so starým, alebo sa pokúsiť o dotvorenie pôvodného diela s rešpektom a v „súznení“ s jeho duchom. Autorom prístavby a dostavby školy v Devínskej Novej Vsi slúži ku cti, že sa rozhodli pre citlivý prístup a našli riešenie, ktoré svojou nevtieravou jednoduchou vizážou (a pravdaže aj vycibrenou racionálnou dispozíciou a modernou konštrukciou) obohacuje miesto estetikou, ktorá je úctivá, no zároveň nadčasová a svojská. Pravdaže, k nesporným kladom diela patrí aj vycibrená racionálna dispozícia, moderná konštrukcia a v neposlednom rade kvalita atmosféry a klímy priestorov pre všetkých užívateľov.
Ľubica Fábri
P.S. Dielo získalo ocenenia v súťaži CEZAAR 2024 v kategórii Občianske stavby, mimoriadnu cenu v súťaži Drevostavba roka 2023 a bolo vybrané na medzinárodnú prehliadku FORUM DREVOSTAVIEB 2024. Autori predstavili realizáciu na prestížnej medzinárodnej konferencii FÓRUM DREVOSTAVIEB 2024 v Bratislave v apríli t. r.
Dostavba a nadstavba základnej školy I. Bukovčana, Devínska Nová Ves
Autori: Atomstudio / Ing. arch. Katarína Bergerová; Ing. arch. Martin Hudec, PhD., spolupráca Ing. arch. Daniel Kubiš, KubisArchitekti, Ing. Pavol Vojtuš (konštrukcie); pôvodný návrh – Stavoprojekt Trnava, ateliér 205
Realizácia: 07/2022 – 08/2023
Dodávateľ: Úsporné drevodomy s. r. o. – www.uspornedrevodomy.sk
Úžitková plocha: 852 m 2 (plocha prístavby a dostavby)
Zastavaná plocha: 139 m 2 (plocha prístavby)
Obstavaný priestor: 4450 m 3 (plocha prístavby a dostavby)
Stavebné náklady: cca 2 100 000 € (bez DPH)
Náklady na m 2 1900 € (bez DPH) / m 2
Recenzia bola publikovaná po prvý raz v časopise PROJEKT č. 4/2023. Ďakujeme časopisu PROJEKT za súhlas s publikovaním a mediálne partnerstvo k prehliadke FÓRUM DREVOSTAVIEB 2024.
Text: Ľubica Fábri
Foto: Matej Hakár; archív Úsporné drevodomy (foto stavby zhora)