Eva Fišerová, rodáčka zo Žiliny, ktorá už niekoľko desaťročí žije a tvorí v Bratislave, je svojím spôsobom umelkyňa svetobežníčka. Sklené a bronzové artefakty, ktoré vytvorila, sú v mnohých súkromných zbierkach aj vo verejných múzeách vo
Veľkej Británii, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, v Spojených štátoch, Japonsku… (na úvodnej snímke: Euraptor, 1996, 81 x 63 x 47, sklo)
Na umení ju dojíma – ako neraz zdôrazňuje – jeho záhadnosť, energia a pravdivosť. Určite to nie je náhoda. Jej sklené či bronzové sochy sú totiž presne také. Vyžarujú obrovskú energiu, sú záhadné a zároveň šokujúco pravdivé. Hovorí sa, žedo človeka nevidieť, predsa ho neraz máme okamžite prečítaného. Dívame sa na jeho portrét načrtnutý svetlými aj temnými farbami, vnímame jeho charakter a z neho prameniace dobré aj zlé skutky, tušíme, aké je jeho putovanie životom. Do sklených plastík Evy Fišerovej (1947), jednej z najzaujímavejších umelkýň na súčasnej slovenskej výtvarnej scéne, vidieť, a predsa pri stretnutí s nimi máme pocit tajomna a záhadnosti. V každej soche je totiž ukryté zakódované mystérium, ktoré vzniká pri vzácnom súzvuku jedinečného talentu, neúnavného hľadačstva a tvrdej, poctivo odpracovanej tvorivej roboty. Pri pohľade na krehké sklené či robustnejšie bronzové plastiky však zároveň podľahneme mámeniu nevšednej nádhery, ktorú sochárka začarovala do svojich diel. Nepochybne aj preto sú stretnutia s dielom tejto umelkyne hlbokým a nekaždodenným zážitkom.
Tajomstvo posolstva ukryté v jedinečných plastikách sa pokúšajú rozlúštiť zberatelia v Európe, Ázii a mnohí z nich unikátne výpovede Evy Fišerovej doslova zbožňujú. Solventný zberateľ umenia vo Veľkej Británii napríklad vybudoval pre jej sklenú sochu Chrono osobitú zimnú záhradu s vodopádom. Manželský pár zo Spojených štátov nainštaloval plastiku Evy Fišerovej v luxusnej vile v Kalifornii tak, aby splývala s hladinou neďaleko šumiaceho Pacifiku…
Tejto výnimočnej sochárke trvalo desať rokov, kým si našla miesto v umení. Svet umenia – európsky aj zámorský – bol na tom lepšie, pretože Evu Fišerovú a jej originálnu tvorbu si našiel oveľa rýchlejšie. Každá výstava v Paríži, Londýne, New Yorku, Tokiu či v iných svetových metropolách, na ktorej sa zúčastnila, sa stala udalosťou, každé jedinečné posolstvo slovenskej umelkyne sa stalo parádnym číslom renomovaných múzeí či ozdobou mnohých medzinárodne známych súkromných umeleckých zbierok.
Svet sa diela Evy Fišerovej zmocnil tak rýchlo, že sa zdalo, akoby táto skvelá sochárka bola doma v zahraničí a na Slovensko si odskakovala iba na nedeľné návštevy. Našťastie, nie je to tak. Sochárka je doma na Slovensku, pretože tu tvorí a tu oslovuje svojich súčasníkov dnes už nielen nádhernými dielami zo skla a bronzu, ale aj skvelými kresbami či maľbami.
Eva Fišerová nepopiera, že obrovská sila skla a jeho tajomnosť si ju dočista podmanili. Bola to láska na celý život. Ale aj večné lásky bývajú neraz iba dočasné. Eva Fišerová vie o skle všetko, vyzná sa v brúsenej aj fúkanej priezračnej matérii, dôverne pozná jej prednosti, ale aj limity a fyzikálne obmedzenia. Fascinovalo ju, že sklené dielo musí vzniknúť v jednej jedinej chvíli a okamih stvorenia je jedinečný a neopakovateľný. To si vyžaduje výnimočné nadanie, skúsenosť, ale aj nesmierne tvorivé vypätie. To všetko sochárka Fišerová sklu dala. Preto jej a jej sklu tlieskal celý svet na početných výstavách v Starom aj Novom svete. A predsa v istej chvíli na umeleckej ceste opustila magické sklo (samozrejme, nezanevrela naň, ale neustále sa k nemu vracia) a upriamila sa na bronz. A v tejto oblasti vytvorila excelentné sochy ako napríklad Akcelerácia, Caelastis, Sui Generis, Veľká maska, Rara Avis, ktoré návštevníkov jej výstav tešia, dojímajú, ale aj šokujú a nekonečne nadchýnajú.
Eva Fišerová je zrelá umelkyňa. Jej originálne dielo má nezastupiteľné miesto v slovenskom výtvarnom umení. Ba dá sa povedať, že zahraničie úroveň nášho umenia neraz meria výšinami, ktoré dosiahla Eva Fišerová. A tie sú vskutku nadoblačné.
Text: Ľubomír Stanček
Foto: archív Evy Fišerovej
Článok vyšiel v magazíne design!in 9 (predchodca A+D).