ADMAGAZIN | White Arkitekter: Kultúrny dom Sara v Skellefteå (S)

White Arkitekter: Kultúrny dom Sara v Skellefteå (S)

0 Autor: - 09/04/2024 - Architecture

V meste Skellefteå na severe Švédska sa stalo novým symbolom a nadregionálnym pútačom pozornosti 20 poschodí vysoké kultúrne centrum Sara. V obci typickej v minulosti drevostavbami, ktoré v priebehu industrializácie nahradil kameň a betón, tvorí moderný akcent v krajine do ďaleka viditeľná veža na báze drevených konštrukcií s funkciou hotela.

kultúrne centrum Sara

Budova bola postavená ako výsledok architektonickej súťaže podľa návrhu architektonickej kancelárie White Arkitekter, medzinárodne uznávaného tímu so sídlom v Göteborgu. Stavba je exemplárnym príkladom nových výziev dnešnej doby, kedy sa drevo ako trvácny a efektívny stavebný materiál s obzvlášť priaznivou bilanciou CO2 dá využiť pri výstavbe takmer akejkoľvek budovy.

03-2d3254441422ead7

Drevo z regionálneho, udržateľného lesného hospodárstva

Na kultúrnom centre bolo použité drevo z udržateľného regionálneho lesného hospodárstva, výroba prefabrikovaných drevených lepených prvkov prebiehala na píle vzdialenej cca 50 km. S výškou 75 metrov a predpokladanou životnosťou najmenej 100 rokov, má stavba viazať oveľa viac CO2 ako spôsobila, a to od prevádzky po cca 50 rokoch.

Spodná časť budovy, ktorá je rozohraná vo výškach a objemoch, priťahuje ľudí z regiónu divadlom, galériou, múzeom a mestskou knihovňou. Hotel s konferenčnou časťou, reštauráciou a wellness je magnetom pre obchodných cestujúcich a dovolenkových turistov. Hosťovské izby hotela umožňujú fascinujúce výhľady do okolia blízko severného pólu.

04a-606c221389fd3f22

04b-ef54d6891e9b5c4c

Kultúrne centrum otvorené na všetky strany

Nové drevené kultúrne centrum sa nachádza v centrálnej časti mesta a otvára sa veľkými presklenými plochami a vstupmi na všetky strany. Prízemie a 1. poschodie sú prepojené bezbariérovo a racionálne komunikačnými spojnicami, ktoré umožňujú dobrú orientáciu. Uprostred je situovaná vstupná sála, ktorá je skoncipovaná ako „obývačka“ – tu sa ľudia môžu stretnúť a zotrvať bez toho, aby bol určený nejaký konkrétny účel. Ďalšie vstupné haly poskytujú priestory na výstavy a iné podujatia.

Štruktúra budovy je priestorovo, i z hľadiska prepojenia stavebných elementov, vytvorená flexibilne, aby bolo možné dlhodobé a v prípade potreby zmenené užívanie. Priehradové nosníky z vrstveného lepeného dreva s tiahlami z ocele, premosťujú foyery, ktoré možno rôzne zariadiť a vyplniť. Javiská sú umiestnené v jadre stavby, verejné časti a umelecké dielne sú zoskupené okolo. Vďaka preskleniam a otvoreným
riešeniam priestorov vznikajú pohľadové prepojenia, pohľad do umeleckých skúšobní je možný vnútri budovy, ale aj zvonku.

05a-bdb7b8cf17c75e2c

05b-5c7df694cf1f200d

Rôzne objemy začlenené do konceptu mesta

Spodná časť stavby s rôznym kultúrnym využitím pozostáva z objemov v diferencovaných výškach a šírkach s ohľadom na ľudskú mierku. Časť objektu pozdĺž úzkej ulice je nižšia než tá, ktorá je otočená k námestiu. Na najpriestrannejšom mieste stojí výšková časť – hotel s izbami a s wellness na najvyššom poschodí. Dvojitá fasáda hotela priznáva nosné jadro z dreva a odráža severskú oblohu.

06a-ef57ab9dfcfa6a74

06b-7c143154c7e88d14

06c-f631b395ace51e58

Dva nosné systémy, dve funkcie

Fasády stavby charakterizuje rozihraná obmena medzi sklom a drevom. Na niektorých miestach je priznaná drevená konštrukcia, ktorá priťahuje zvedavé pohľady okoloidúcich. Inžinier Florian Kosche vytvoril pre objekt dva rôzne konštrukčné systémy: jeden pre kultúrne priestory a druhý pre hotel. Nosná konštrukcia hotela pozostáva z trojdimenzionálne navrhnutých a špeciálne vyrobených CLT panelov, ktoré sú na seba navŕšené okolo dvoch výťahových jadier – tie sú takisto celé skonštruované z vrstveného lepeného dreva.

Sály pre divadlo, múzeum a knižnicu viac náročné, exponované konštrukcie. Tu boli použité stĺpy a nosníky z vrstveného lepeného dreva, ktoré stabilizujú aj jadrá, aj posuvné dvere z vrstveného lepeného dreva. Včas integrované štrukturálne plánovanie umožnilo vyhnúť sa úplne železobetónu v rámci nosnej konštrukcie, čím sa výrazne urýchlila výstavba a značne znížila CO2 stopa budovy. Kolos zložený z malých kúskov
a veľkých detailov exemplárne využíva najväčšie prednosti moderného stavania z dreva s pomocou súčasných materiálových a technologických možností.

A úplne na záver pre mnohých možno nepredstaviteľné: investorom stavby bola obec – Skellefteå.

07a-89f4e6ec65c0adee

07c-d782dd10f5d1c9ec

Kultúrne centrum Sara, Skellefteå, 2021
Architektúra: White Arkitekter, Göteborg
Projekt – spolupráca: HENT, Heimdal (stavebná firma); Dipl.-Ing.Florian Kosche, Oslo; TK Botnia, Burträsk; WSP (projekt nosnej konštrukcie); Incoord, Danderyd (TZB); Martinsons Trä, Skellefteå (drevené elementy); Derome, Veddige (model)
Investor: Obec Skellefteå
Miesto: Kanalgatan 43b, 93131 Skellefteå, Švédsko
Foto: Åke Eson Lindman, Jonas Westling

Text:Ľubica Fábri

Zdroj: Kulturhaus Sara in Skellefteå | Holz | Kultur/Bildung | Baunetz_Wissen (baunetzwissen.de) – tu nájdete v prípade záujmu aj výkresy a diagramy stavby

PARTNERI:

totop